کد مطلب: 306640
فيلتر سيگار؛ قاتل خاموش محيط زيست
تاریخ انتشار : 1403/06/21
نمایش : 52
مدير کل دفتر مديريت پسماند سازمان حفاظت محيط زيست گفت: فيلتر‌هاي سيگار که به سادگي در طبيعت رها مي‌شوند، سال‌ها باقي مي‌مانند و آلودگي‌هاي سمي را به آب‌ها و خاک‌ها منتقل مي‌کنند.

به گزارش هفت چشمه، فيلتر سيگار يکي از مخرب‌ترين پسماند‌هايي است که تأثيرات زيست‌محيطي فراواني دارد و به طور گسترده در سراسر جهان توليد و رها مي‌شود. اين فيلتر‌ها که به اشتباه توسط بسياري از مردم به عنوان يک ماده قابل تجزيه تلقي مي‌شوند، در واقع ترکيبي از پلاستيک‌هاي غيرقابل تجزيه هستند که به راحتي در محيط زيست باقي مي‌مانند و به اکوسيستم‌هاي طبيعي آسيب مي‌زنند.

ساختار فيلتر سيگار و ماهيت غيرقابل تجزيه آن
مهدي خادم ثامني مدير کل دفتر مديريت پسماند سازمان حفاظت محيط زيست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: فيلتر‌هاي سيگار عمدتاً از ماده‌اي به نام سلولز استات ساخته شده‌اند که نوعي پلاستيک است و در شرايط طبيعي بسيار دير تجزيه مي‌شود. در واقع، تجزيه کامل يک فيلتر سيگار ممکن است بين ۱۰ تا ۱۵ سال يا حتي بيشتر طول بکشد. در طول اين مدت، اين فيلتر‌ها به دليل قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، هوا و رطوبت، به قطعات کوچکتر تجزيه مي‌شوند که اين قطعات مي‌توانند وارد چرخه غذايي موجودات زنده شوند و به اکوسيستم‌ها آسيب‌هاي جدي وارد کنند.

آلودگي منابع آبي و خاکي
او گفت: فيلتر‌هاي سيگار به‌راحتي در محيط‌هاي مختلف رها مي‌شوند، از خيابان‌ها و پارک‌ها گرفته تا سواحل و رودخانه‌ها. اين پسماند‌ها به دليل اندازه کوچک و سبکي که دارند، به راحتي توسط باد يا جريان آب جابجا مي‌شوند و وارد منابع آبي مي‌شوند. آلودگي منابع آبي توسط فيلتر سيگار مي‌تواند پيامد‌هاي جدي داشته باشد. مواد شيميايي مضر موجود در فيلترها، شامل نيکوتين، فلزات سنگين و ترکيبات سمي ديگر، به آب نفوذ مي‌کنند و سلامت موجودات آبزي را به خطر مي‌اندازند. اين مواد شيميايي همچنين مي‌توانند به زنجيره غذايي وارد شوند و در نهايت به انسان‌ها نيز آسيب برسانند.

تهديد براي حيات وحش
مدير کل دفتر مديريت پسماند سازمان حفاظت محيط زيست بيان کرد: حيوانات، به ويژه پرندگان و ماهيان، ممکن است فيلتر‌هاي سيگار را به عنوان غذا اشتباه بگيرند و آنها را ببلعند. اين موضوع مي‌تواند منجر به مسدود شدن دستگاه گوارش حيوانات، مسموميت و در نهايت مرگ آنها شود. حتي اگر حيوانات اين پسماند‌ها را نخورند، فيلتر‌هاي سيگار مي‌توانند به دام افتادن حيوانات کوچک منجر شوند و يا در محيط‌هاي طبيعي مانند جنگل‌ها و پارک‌هاي ملي چشم‌انداز‌هاي زيبا را تخريب کنند.

پيامد‌هاي اقتصادي
او گفت: فيلتر‌هاي سيگار نه تنها براي محيط زيست بلکه براي اقتصاد نيز هزينه‌بر هستند. پاکسازي فيلتر‌هاي سيگار از معابر عمومي، سواحل و مناطق طبيعي هزينه‌هاي قابل توجهي را به دولت‌ها و شهرداري‌ها تحميل مي‌کند. اين هزينه‌ها شامل نيروي انساني، تجهيزات و زمان مي‌شود که مي‌توانستند در برنامه‌هاي ديگري مانند آموزش و بهداشت صرف شوند.

مدير کل دفتر مديريت پسماند سازمان حفاظت محيط زيست بيان کرد: براي کاهش تأثيرات مخرب فيلتر‌هاي سيگار، نياز به اقداماتي در سطح فردي و جمعي وجود دارد. افزايش آگاهي عمومي درباره مضرات فيلتر سيگار و تشويق افراد به دفع صحيح اين پسماند‌ها از اولين گام‌هاست. همچنين، توسعه و اجراي قوانين سخت‌گيرانه‌تر براي جلوگيري از رهاسازي فيلتر‌هاي سيگار در محيط و تشويق توليدکنندگان به استفاده از مواد قابل بازيافت يا تجزيه‌پذير در توليد اين محصولات مي‌تواند در کاهش اين مشکل مؤثر باشد. با اين اقدامات، مي‌توانيم گام‌هاي مؤثري براي حفاظت از محيط زيست و کاهش آثار منفي فيلتر‌هاي سيگار برداريم.

تاثير سيگار بر آلودگي هوا

در ادامه داريوش گلعليزاده  رئيس سازمان حفاظت محيط زيست رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سيگار کشيدن تأثير منفي بر آلودگي هوا دارد. هرچند که اين تأثير در مقايسه با منابع ديگر آلودگي هوا مانند خودروها و صنايع کمتر است، اما هنوز هم قابل توجه است.

او گفت: دود سيگار حاوي مواد شيميايي سمي است که به هوا منتقل مي‌شود. اين مواد شامل ذرات معلق، مونوکسيد کربن، نيکوتين، و ترکيبات آلي فرار هستند که همه آنها مي‌توانند کيفيت هوا را کاهش دهند. دود سيگار حاوي ذرات ريز معلق است که مي‌تواند در هوا پراکنده شده و به تنفس وارد شود. اين ذرات مي‌توانند مشکلات تنفسي را براي افراد، به ويژه کساني که در محيط‌هاي بسته قرار دارند، تشديد کنند.

گلعليزاده تصريح کرد:  در فضاهاي بسته، مانند داخل ساختمان‌ها يا خودروها، دود سيگار به شدت مي‌تواند کيفيت هوا را کاهش دهد و موجب افزايش غلظت آلاينده‌ها شود.بنابراين، هرچند که سهم سيگار کشيدن در آلودگي هوا در مقايسه با منابع بزرگتر آلودگي کمتر است، اما اين موضوع همچنان يکي از عوامل موثر در کاهش کيفيت هوا، به ويژه در فضاهاي بسته، محسوب مي‌شود.

خبرنگار:عطيه رضايي

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg